Om Rezonanz

Onlinemagasinet Rezonanz.dk fokuserer på de positive sider af Danmark. Danmarks nye onlinemagasin er ikke et nyhedsmedie, og der bliver ikke noget objektiv journalistik hos os, for efter at chefredaktøren har tilbragt 30 år i TV-branchen, sammen med danske og internationale TV stationer og produktionsselskaber, tror han ikke på, at begrebet eksisterer, vel vidende at man på journalisthøjskolen fortæller nyankomne journalistelever, at man skal være objektive, og hvis ikke en historie har en negativ konflikt, så er det ikke en historie. Alle har deres egen skjulte agenda. Det har vi også, selvom den ikke er særlig godt skjult. Indholdet på Rezonanz skal være konstruktivt opbyggende, men må gerne have en kant, for ellers tenderer det farven lyserød. Der bliver med andre ord ikke nogen negative historier hos os. Det er andre medier meget bedre til.

Redaktionen på Rezonanz.dk er sammensat af 4 mennesker fra hele landet med hver sin forskellige baggrund: En fotograf/redaktør med baggrund i mediebranchen, en SEO- og internetekspert med meget stor erfaring med IT-sikkerhed og webprogrammering fra store danske virksomheder, en ung fotograf, social media advisor og skribent, der færdes hjemmevant på sociale medier med kontakter over hele verden, en kunstner, coach, foredragsholder, artdirector og klummeskribent. Det giver os en uvurderlig redaktionel styrke, en alsidighed og nogle kompetencer der gør, at vi tilsammen kan mere, end vi ville kunne hver for sig. Det er synergieffekten, der er vigtig. Formålet med Rezonanz er at skabe et medie, der skriver om almindelige menneskers ualmindelige liv. Mennesker der er i bevægelse og som er med til at skabe fremtidens samfund og virkelighed. Mennesker der tør tænke ud af boksen og gå nye veje og ikke i første omgang tænker på tryghed, men ser på muligheder i stedet for begrænsninger.

Mediebilledet er præget af effektjag, copy-paste journalistik og click-bait. Det drejer sig mere om lynhurtigt at skabe en ”god” historie end at levere sobert tilbundsgående indhold til mediet. Opfindsomheden kender ingen grænser. Artiklen skal have en FED overskrift, så man automatisk klikker på den. På den måde får medierne mange besøgende og mange besøgende er en direkte indikator for at sælge reklamer på deres sites. En cirkel er skabt, som det kan være svært at komme ud af. For det drejer sig også om økonomi. So simple is that. Der er intet galt med mange besøgende og heller ikke med salg af reklamer. Men meget journalistik kunne godt have brug for et face lift. Den gode journalistik er næsten ikke eksisterende.

Onlinemagasinet Rezonanz vil gerne give vores læsere et mere nuanceret billede af, hvad der sker i Danmark og vi gør det med storytelling. Vi skriver om mennesker, kultur og kunst; om holdninger og livssyn, lys og mørke, men altid på en konstruktiv og opbyggende måde, så vores læsere sidder tilbage med en positiv fornemmelse af, at de har fået “noget med hjem”. Fremtidens mediebillede bliver skabt af individualister, der tør gå imod strømmen af masseødelæggende pseudoinformation og politisk snik-snak.

Tiden lige nu er meget presset. Vi lever i en medieskabt virkelighed og bliver hele tiden udsat for et bombardement af auditiv og visuel støj; bliver hele tiden mindet om, hvor meget vi skal nå, for at være med i kapløbet om at komme først. Men først til hvad? Der er ikke tid til hverken selvrefleksion, refleksion over livet og/eller hvad det indeholder. Det giver vi dig tid til med Rezonanz. Vi beskæftiger os med mennesker, deres historie, og hvorfor de har gjort som de har. Det synes vi er spændende.

Myternes bål
Storytelling har altid været fundamentet for menneskets udvikling. Det begyndte omkring bålet for mange tusinde år siden, hvor vores forfædre sad og fortalte hinanden historier. Ordet var vigtigt og var årsagen til, at mennesker flyttede sig og lærte nye måder at jage på. Det var samtidig fortællinger om fjerne rejser og helt anderledes folkeslag, der i bund og grund lignede dem selv men på en anden måde. Det har været en skøn blanding af sandheder, usandheder og gode historier. Men det har skabt et fællesskab og en interesse for innovation og nye muligheder. Samtidig har de bedste jægere og samlere fået kunder og opbygget et netværk. Præcis som i dag. Dem, der fortæller den bedste historie, er dem der for de fleste kunder og det største netværk.

Det var kommunikation, før man kendte begrebet. Det var markedsføring og formidling af nyheder, før ordene var opfundet. Det var reklame for, hvor dygtig man var til at jage, fiske eller en viden om på hvilken bjergskråning, der havde de bedste bær, før der var noget der hed reklamebureauer.
Det var myternes bål, og det bål brænder endnu.

Virksomheder og kommunikation
Alle ønsker at komme ud med netop sit budskab for sin interesse og virksomhed.
Nøglen til kommunikation er at erkende, at alle i dag stort set sælger det samme, og at man ofte er ude i en kakofoni af visuel, auditiv og skriftlig støj fra massemedierne, der stort set alle taler om de samme ting. Det gælder mobiltelefoner, vaskemaskiner, møbler, etc. etc. Hvad er det så for parametre man skal se på, når man ønsker at kommunikere optimalt? Det er ægtheden, nærværet. Det er autenciteten af kommunikationen, der er vigtig.

Alle har en historie at fortælle
Nøgleordet er storytelling. Børn elsker at få fortalt en god historie, og den egenskab holder gudskelov ved igennem hele livet. Man fortæller historier i aviser, på nettet, til hinanden – overalt.
Alle har en historie at fortælle. Det er her, at Rezonanz kommer ind i billedet, for det bedste for os, er at fortælle gode historier for vores læsere. Og her er vi tilbage ved Myternes bål. For det brænder endnu!

Den gode historie, virksomhedsportrætter og markedsføring
Rezonanz er ikke et nyhedssite, men et onlinemagasin der fokuserer på den konstruktive opbyggende historie. Desuden markedsfører Rezonanz virksomheder og skriver artikler, der normalt ikke finder frem til mainstreammedierne. Vi vil gerne vise diversiteten i samfundet. Vi har ingen ambition om at være de første med de gode historier, men vi vil gerne være lidt bedre.

Hvis du har en god historie som virksomhed, iværksætter, forsker, privatperson, blogger e.l., så skriv til Rezonanz. Så tager vi det med på et redaktionsmøde.

I dag har vi fået alle muligheder og flere til for at udtrykke os, men vi glemmer ofte den positive storytelling på bekostning af den sensationelle nyhedsværdi og det overfladiske.

Rezonanz er Danmarks ny onlinemagasin om kultur, kunst og kreative mennesker med noget på hjerte. For der er altid en historie.

Rezonanz Team