Musikken er en ven for livet

Det århusianske bigband Keep the Change skal have ny dirigent. Frank Bastrup Olsen, der har været dirigent for bigbandet siden 2010, flytter til Norge. Onlinemagasinet Rezonanz har talt med ham om musik, folkeskolereformen og bigband inden han flyttede.”Musikken er bare en ven for livet, og der er mulighed for at indgå i nogle sociale sammenhæng på et helt andet niveau end i fodbold og håndbold. Det er nogle helt andre sociale rammer, som man skal arbejde indenfor end for eksempel i holdsport”. Ordene kommer fra Frank Bastrup Olsen, der er basunist og musikpædagog fra konservatoriet i Ålborg. I 2011 blev han ansat til at undervise i samarbejdsprojektet mellem Tovshøjskolen og Aarhus Musikskole. Projektet hedder MusikUnik og tæller efter ferien ca. 120 børn fra 0.-4.

Frank Bastrup Olsen. Privatfoto-Hvorfor valgte du at blive musikpædagog?

” Når man uddanner sig på konservatoriet, er det en del af pakken, hvis man ikke går på musiker- eller solistlinjen, hvor al pædagogik er sorteret fra. Og undervisning har altid haft min store interesse, for hvis man kan noget med et musikinstrument, så synes jeg at man er forpligtet til at give det videre til børn, hvis de har interesse for det”.

Musik og skolereform

-Hvordan har musikken det i folkeskolen i dag?

”Der er ingen tvivl om, at den nye folkeskolereform har været et stort problem med hensyn til at have soloelever, for børnene har meget lange skoledage, og de orker ikke at spille efter skole”.

-Et synspunkt kunne være, at de bare er forkælede og skal tage sig sammen?

”Nej, det mener jeg virkelig ikke det er. De er alt for hårdt ramt, og jeg synes at de har nogle meget lange dage. De har ikke tid til at være børn. Men, og der er jo altid et men! Den nye folkeskolereform har åbnet op for noget andet, nemlig at vi som musikskole kan komme ind i folkeskolen og undervise i noget af skoletiden. Men det er som holdundervisning og projekter, som skolens børn så kan nyde godt af. For eksempel har vi nu mulighed for at være på skoler, hvor der går børn af lidt mindre ressourcestærke forældre. Det er jo meget dyrt at gå på musikskole. Det koster kr. 4.500 om året her i Århus Kommune, hvis barnet skal have soloundervisning. Og hvis man har 2 børn, så er prisen kr. 9.000. Der er ikke nogen mængderabat”.

”Børnene har tit en IPhone hver. Så er der vel også råd til at gå på musikskole, hvis man vil?

”Nu skal jeg ikke blande mig, hvad forældre og børn bruger pengene til. Men det er da udelukkende en prioriteringssag”.

-Kan du få børnene til at sidde stille, med alt det de skal nå på Facebook og sms til vennerne? Fanger musikken dem?

”Det er lidt forskelligt fra projekt til projekt. Der, hvor undervisningen er gratis, og hvor børnene kommer i skoletiden, tror jeg ikke at forældrene bakker nok op om det. Og derfor har børnene en lidt løsere agenda. De er lidt sværere at holde styr på, end dem der betaler almindelig pris, og hvor de spiller sammen i et orkester bagefter. Det synes jeg er nemmere”.

Keep the Change

-Du er også dirigent for det århusianske bigband Keep The Change?

”Jeg har været dirigent for Keep The Change siden jeg flyttede til byen i 2010. I bigbandsammenhæng er det jo et gammelt band og Århus’ ældste orkester. Det blev dannet i 84 på musikinstituttet Musikvidenskab sideløbende med daværende Sct. Cecilie bigbandet, som var Musikvidenskabs eget bigband. Så var der nogen, der brød med orkesteret og ville prøve noget andet. Det andet kom til at hedde Det Ny Bigband. Men det er jo begrænset, hvor længe man kan hedde det, så de tog navneforandring til Keep the Change”.

-Det kunne have heddet så meget andet. Hvorfor Keep The Change?

”Musikere kan godt lide dobbeltbetydninger. Det kan selvfølgelig betyde ”Behold byttepengene”. Men det kan også betyde, at man beholder akkordskemaet. Og for det tredje kan det betyde, at man hele tiden er under forandring. Det er orkestre ofte, og da jeg flytter til Norge 1. juli, er det måske meget betegnende. Men de tog nu faktisk navn efter et af de arrangementer de spiller, nemlig Keep The Change. Siden starten har der været en hård kerne, der har hængt ved. Det er f.eks. bassisten Hans Buhl, der har været med fra starten, ligesom pianist Jens Møller har været med i rigtigt mange år”.

-Du har været 29, da du satte dig i spidsen for et Bigband med relativt voksne mennesker? Gav det sommerfugle i maven, da du første gang trådte ind den hårde kerne?

Frank kigger stålsat på mig. ”Jeg havde bigbandledelse på konservatoriet”.

-Så de kunne ikke køre dig ned?

”Nej, er du sindssyg”

-Prøvede de på det? Blev du ristet over en sagte ild? prøver jeg igen.

”Nej, det turde de ikke. Så får de skæld ud” griner Frank.  Jeg havde Brønderslev Bigband i 3 år som en del af min uddannelse og samme orkester 1 år efter jeg var færdig. Det var også et voksent orkester, så jeg var vant til at stå foran meget erfarne musikere”.

Det århusianske bigband Keep The Change sammen med jazztrommeslageren Jonas Johansen. Privatfoto
Bigbandet Keep the Change sammen med jazztrommeslageren Jonas Johansen. Privatfoto

“Vi øver 2½ time een gang om ugen. Stadig i Musikvidenskabs lokaler. Musikerne er folk, der har det rigtig godt socialt sammen. Efter hver gang vi har øvet, har vi en kagepause og en kageliste, som skal overholdes strengt. Men det er jo ikke altid, at man når at bage, og så er det acceptabelt at have en citronhalvmåne med”.

-Hvad er det som Keep The Change kan?

”Bandet er meget velspillende og man bliver altid glad af at høre bigbandmusik. Det er et meget folkeligt og dansevenligt repertoire vi har. Mange af vores numre er gamle klassikere med f.eks. Frank Sinatra og Ella Fitzgerald samt swing. Men vi har også nyere jazz-ting på repertoiret, blandt andet arrangementer skrevet af den danske trompetist Jesper Riis, der har skrevet arrangementer til Danmarks Radios Big Band. Vi favner ret bredt, med vores dansevenlige repertoire, og har mange jobs over hele landet, deriblandt en del bryllupper”.

Til Norge og marchere

-Hvornår flytter du til Norge?

Det gør jeg 1. juli, hvor jeg skal være messinglære, som det hedder på norsk, og dirigent. Og så skal jeg lære at marchere og gå i takt, for i Norge har de musikkorps”.

-Var det svært som dansk dirigent og musiklærer at få job i Norge”.

”Jeg har sendt en masse uopfordrede ansøgninger, og har søgt en enkelt stilling, der var slået op. En time efter at vi kom hjem fra sygehuset med vores nyfødte datter, havde jeg en jobsamtale over Skype. Vi havde ikke sovet i en uge, men det gik godt, og jeg blev kaldt derop til en personlig samtale og fik jobbet. I sidste uge var jeg i Norge for at snakke med et andet musikkorps, og det job fik jeg også. Så det er gået rimeligt godt”.

-Er I trætte af Århus?

”Nej vi elsker Århus, men både min kæreste, der er Nordmand,  og jeg vil gerne prøve noget andet og udvikle os. Vi har begge fået orlov, så vi har muligheden for at komme hjem igen efter et år. Jeg er rigtig glad for mit job her i Århus og mit arbejde med bigbandet, men vi har brug for at prøve noget andet. Så må vi tage stilling til den tid”.

-Hvem skal overtage bigbandet?

”Det er der nok nogen der gør” lyder det kryptisk. ” Det er ikke helt faldet på plads, men der foregår forhandlinger. Jeg har min sidste koncert med Keep the Change ved Jazzfestivalen. Så kommer jeg ned fra Norge den 16. juli, hvor jeg også selv skal features lidt som solist. Det sker i Bispeteltet foran teateret. Men jeg håber da, at orkesteret fortsætter i 33 år endnu, og at det udvikler sig. For hvis der ikke er udvikling, er det det samme som afvikling. Og så stopper folk. Det ville være synd”.

Musiklivet i Århus

-Hvordan er musiklivet i Århus?

”Der er meget af det, for vi har konservatoriet og Musikvidenskab, og så er der Kulturby lige nu. Generelt synes jeg at det er godt, og at niveauet er højt”.

-Forleden talte med en lydtekniker, der mente at musiklivet i Århus døde, da Genlyd lukkede.

”Det er lidt gammeldags at tænke sådan, for nu udgiver alle jo selv og indspiller også selv. Der er helt andre odds nu. Det er på sin vis blevet meget nemmere og samtidig meget sværere, for man kan ikke leve af at indspille musik mere. Man kan leve af at spille koncerter, hvis man er rigtig god, men kunstnerne har mistet rigtig mange penge på grund af streamingtjenesterne”.

”Men jo, det har været sådan. Også i Ålborg. Det eneste jeg fortsætter med, efter at vi flyttet, er at spille med det professionelt bigband Nordkraft fra Ålborg. Det er virkelig et bigband, der er på vej frem. Jeg har været med til at starte det op i 2010 sammen med Nikolaj Andersen, som fik en pulje penge fra konservatoriet, fordi Nordjylland har haft samme problem som Århus med at kunstnere og musikere flygtede derfra, når de var blevet færdige med deres uddannelse, for der var ikke nogle jobs at få. Det var det du snakkede om, med pladeselskabet Genlyd, der flyttede til København”.

”Sådan er det ikke mere, men det har været et stort problem i Ålborg. Jeg er også selv flyttet derfra, for der er ikke noget at lave deroppe. Så dannede vi bigbandet Nordkraft, for at se om det kunne holde, og nu får alle løn for at spille. 17 musikere inkl. dirigent og solister, og vi spiller med verdensstjerner som f.eks. den amerikanske jazz- rock og bluesguitarist Robben Ford, der har spillet med Miles Davis. Og bassisten John Clayton, der har spillet i Count Basies orkester” .

”Er Keep the Change kendetegnende for dit liv som musiker og dirigent?

”Det er det nok. For vi skal beholde akkordskemaet, og som musikere skal vi stadig være i bevægelse og udvikling. Ingen udvikling er det samme som afvikling”.

 

Copyright:
Tekst: Alexandar Søndergaard, Rezonanz.dk
Privatfoto

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *